Cari Blog Ini

Laman

Powered By Blogger

Sabtu, 10 Juli 2010

Contoh RPP Bahasa Jawa

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
( R P P )

Satuan Pendidikan : SMK Negeri 2 Purworejo
Mata Pelajaran : Bahasa Jawa
Kelas / Semester : X / Genap
Alokasi Waktu : 1 x 45 menit

Standar Kompetensi :Mampu mendengarkan dan memahami serta menanggapi berbagai ragam wacana lisan sastra berupa cerkak dan cerita rakyat.
Kompetensi Dasar :Mendengarkan cerita rakyat.
Indikator :
 Mengutarakan secara lisan nilai-nilai dalam cerita rakyat.
 Membandingkan nilai-nilai dalam cerita rakyat dengan nilai-nilai masa kini.
 Menuliskan synopsis cerita rakyat.
A . Tujuan Pembelajaran :
1. Siswa mampu mengutarakan secara lisan nilai-nilai dalam cerita rakyat.
2. Siswa mampu membandingkan nilai-nilai dalam cerita rakyat dengan nilai-nilai masa kini.
3. Siswa mampu menuliskan synopsis cerita rakyat.
B . Materi Pembelajaran :
1. Pangertosan
Cerita rakyat minangka cerita kang dumadi wiwit jaman biyen. Kanyatan ngenani isine durung bisa dipesthekake, amarga crita rakyat dumadi kanthi lisan. lantaran dumadining crita kanthi lisan, menawa dilantarake marang wong liya mesthi wae beda panampane. Ana kang kurang, ana kang ditambah-tambahi utawa mlenceng saka sumbere. Crita kang mangkene iki kang diarani fiksi.
- Wujud crita fiksi / Dongeng :
a. Fable
Fable yaiku dongeng kewan sing bisa wawangunem kaya manungsa.
Tuladha : Kancil karo Baya, Kncil Nyolong Timun,lan liya-liyane.
b. Mite
Mite yaiku dongeng sing ana sesambungane karo roh,alam gaib.
Tuladha : Nyi Roro Kidul, Thuyul,lan liya-liyane.

c. Legenda
Legenda yaiku dongeng asal-usuling ( dumadine ) panggonan utawa barang.
Tuladha : Dumadine Rawa Pening, Tangkuban Prau,Dewi Sri,lan liya-liyane.
C . Metode dan Media Pembelajaran :
1. Metode Pembelajaran :
• Metode ceramah
• Metode Tanya jawab dan diskusi
• Metode resitasi / pemberian tugas
2. Media Pembelajaran :
• Naskah cerita rakyat “ Jaka Bodho “.
D . Langkah- Langkah Kegiatan Pembelajaran :
1. Kegiatan Awal ( Pembukaan )
 Salam pembuka
 Mengecek kesiapan siswa
 Apersepsi tentang materi cerita rakyat
2. Kegiatan Inti ( Pembentukan Kompetensi )
 Guru menjelaskan tentang materi cerita rakyat.
 Siswa mendiskusikan cerita rakyat yang didengar.
 Menentukan tema cerita rakyat.
 Mengungkapakan unsure pembangun cerita rakyat.
 Mengungkapkan amanat atau pesan yang terkandung dalam cerita tersebut.
3. Kegiatan Akhir ( Penutupan )
 Menanyakan kepada siswa mengenai materi yang telah disampaikan
 Menyimpulkan materi
 Pemberian tugas.
E . Sumber Belajar :
- Yatmana ,Dr. sudi,dkk. 2004. Kabeh Seneng Basa Jawa 1. Semarang : Yudhistira.
- MGMP ,B.Jawa Kab. Purworejo. 2009-2010. Kuncaraning WIDYA BAGELEN X / 2. Purworejo : Mitra Prima.


F . Penilaian :
1. Teknis Penilaian :
• Penilaian proses
• Penilaian tugas kelompok
• Penilaian tes tertulis
2. Bentuk Instrumen :
Tes tertulis :
Wangsulana lesan pitakon-pitakon ing ngisor iki kanthi patitis !
1. Tuduhna yen Jaka Bodho kuwi pancen bodho !
2. Kepriye watake Jaka Bodho ?
3. Apa panemumu bab watake Jaka Bodho ?
4. Kepriye uripe Jaka Bodho lan Ibune ?
5. Saka wewengkon ngendi asale crita “ Jaka Bodho” kasebut ?
Kunci jawaban :
1. Dumadakan Ibune Jaka ngentut. Ambune badheg banget. Aduh…Ibu wis mati….Jaka Bodho nangis ngguguk. Ibune digawa menyang kali, banjur dijorokake.
2. Polos banget utawa Bodho banget ora ngerti apa-apa.
3. Ora apik amarga sangking bodhone.
4. Pas-pasan.
5. Tanah Jawa
Pekerjaan rumah:
1. Tulisen nilai-nilai kang ana ing cerita rakyat.!
2. bandingake nilai-nilai kang ana ing cerita rakyat karo nilai-nilai jaman saiki!
3. Tulisen ringkesan cerita seringkes-ringkese utawa sinopsise!
3. Bentuk Penilaian :
o Kemampuan menjawab
o Uraian
Kriteria penilaian :
Kegiatan evaluasi dikatakan berhasil jika 80 % siswa dapat menjawab pertanyaan dengan tepat, jika kurang dari 80 % siswa tidak dapat menjawab pertanyaannya, maka diadakan remidi. Jika benar semua maka poin yang diperoleh adalah :
1. Poin setiap jawaban yang benar diberi skor 5 ( 5 x 2= 10 ).
2. Poin untuk pekerjaan rumah adalah sebagai berikut :
No Kriteria Skor ( % )
1. Ketepatan dalam menyebutkan nilai-nilai yang terkandung dalam cerita. 40
2. Kesesuaian dalam membandingkan nilai-nilai dalam cerita dengan nilai masa kini. 30
3. Pemilihan dan penulisan kata-kata dalam bahasa jawa saat membuat synopsis cerita. 30
Jumlah 100

Purworejo ,………………………....

Mengetahui
Mahasiswa PPL Guru Pembimbing


Imam Waluyo Rukmiyati , S.Pd ,
Nim.06205244150
Kepala Sekolah


Drs .H. Sumarso ,M.M
NIP.19530412 197402 1 004



Materi Cerkak
Pangertosan
Cerita cerkak yaiku karangan gancaran sing cerkak, ora luwih saka 1.000 tembung,kira-kira 3 -10 kaca/rai. Cerita rakyat minangka cerita kang dumadi wiwit jaman biyen. Kanyatan ngenani isine durung bisa dipesthekake, amarga crita rakyat dumadi kanthi lisan, lantaran dumadining crita kanthi lisan, menawa dilantarake marang wong liya mesthi wae beda panampane. Ana kang kurang, ana kang ditambah-tambahi utawa mlenceng saka sumbere. Crita kang mangkene iki kang diarani fiksi.
- Wujud crita fiksi / Dongeng :
Fable
Fable yaiku dongeng kewan sing bisa wawangunem kaya manungsa.
Tuladha : Kancil karo Baya, Kancil Nyolong Timun,lan liya-liyane.
Mite
Mite yaiku dongeng sing ana sesambungane karo roh,alam gaib.
Tuladha : Nyi Roro Kidul, Thuyul,lan liya-liyane.
Legenda
Legenda yaiku dongeng asal-usuling ( dumadine ) panggonan utawa barang.
Tuladha : Dumadine Rawa Pening, Tangkuban Prau,Dewi Sri,lan liya-liyane.
Bab-bab sing kudu digatekake utawa dimangerteni kanggo nyinau cerita cerkak :
1. Gagasan Penting ( tema )
Tema yaiku sing dadi uderaning prakara.
2. Alur cerita
Alur yaiku urutaning crita wiwit lekas kanthi pungkas. Cerkak kudu ana gesehing penemu lan ana sing kanggo rebutan. Lumrahe urutan crita mangkene :
a. Pengenalan
b. Tuwuh gesehing penemu / konflik.
c. Pol-polane konflik.
d. Sumbere gesenh wiwit mudhun / oleh dalan.
e. Kerampungan
3. Paraga
Sawijining crita cerkak ana sing dadi paraga pokok ( tokoh utama ) lan paraga tambahan ( tokoh pembantu ). Saka paraga iki mau bisa dimangerteni watake, blegere lan gagasane.
4. Setting / latar
setting yaiku papan lan wektu dumadine crita.
Unsur pembentuk cerkak
1. Unsur ekstrinsik, yakni unsur pembentuk cerkak yang berasal atau berada di luar cerkak. Yang masuk dalam unsur ekstrinsik, antara lain : subyektifitas pengarang yang memiliki sikap, keyakinan dan pandangan hidup yang kesemuanya mempengaruhi penulisan karya sastra.
2. Unsur intrinsik, yaitu unsur – unsur pembentuk cerkak yang berasal dari dalam atau unsur – unsur yang secara langsung membangun karya sastra itu.
Ada 6 unsur intrinsik dalam cerkak, yaitu :
a. Tema
Yaitu sesuatu yang menjadi dasar cerita, tema sering dikaitkan dengan masalah pribadi, seperti masalah cinta, rindu, takut, religious dan sebagai nya.
b. Setting atau latar
Yaitu tempat terjadi nya cerita. Latar biasa nya dibedakan menjadi : latar tempat (tempat atau lokasi cerita), latar waktu (kapan terjadi nya cerita), dan latar suasana (bagaimana keadaan nya, termasuk suasana alam, suasana masyarakat/sosial, suasana lahir dan batin tokoh dalam cerita).
c. Alur atau plot
Urutan jalan nya cerita yang ditandai dengan ada nya hubungan sebab akibat
d. Penokohan / perwatakan
Yaitu perwatakan yang ada dalam cerita, penokohan dapat dilihat dari segi fisik (misal nya : jenis kelamin, rambut nya, badan nya.dll), segi psikologis (missal nya : sifat nya, emosi, bakat dll).
e. Sudut pandang (point of view)
f. Amanat

Wujuding Karangan ono ing cerkak :
1. Persuasi ( ngajak-ajak ) / karangan kang duweni tujuan kanggo milut / narik kawigaten para pamaca. Persuasi yaiku sawijining seni vocal kang ancas tujuane supaya wong tumindak jumbuh karo kang dikarepake dening kang celathu, ing wektu iku / ing wektu kanga arep teka. Cara kanggo mutusake wong kang nampa persuasi kudu percaya yen keputusane kang dipilih iku bener tanpa dipeksa.
Wujude persuasi :
a. Propaganda ( ngajak-ajak )
b. Iklan
c. Selebaran
d. Kampanye lesan.
2. Argumentasi ( Panemu ) yaiku wacana kang budidaya kanggo ngowahi panemune wong liya, supaya percaya lan wasanane tumindak jumbuh karo kang dikarepake penulis / kang ngemong. Kanthi argumentasi penulis budidaya ngrakit kasunyatan ( fakta ) kanggo mbuktekake yen panemune mau bener / ora. Kanthi mangkono sawijining kanyataan mbutuhake data lan fakta kang kuwat.
Persuasi karo argumentasi padha-padha budidaya supaya percaya antarane siji lan sijine kang lagi rembugan, nanging satemene ana bedhane.
Bedhane yaiku :

Argumentasi Persuasi
1. mbudidaya beberake bukti yen panemune kang nulis / celathu iku bener.
2. proses tumuju kesimpulan.
3. kahanan ragu-ragu / dredah bab kang dianggep bener. a. Mbudidaya supaya padha sarujuk.
b. Proses supaya wong percaya lan bisa nampa apa kang dikarepake kang nulis / celathu.
c. Tansah ngendhani dredah.

Tidak ada komentar: